tirsdag 8. juni 2010

The Bible - The Biography

De siste dagene har nok mange sett rart på meg fordi jeg har sittet og lest i Karen Armstrongs bok hvor det på forsiden står med store typer «The Bible» (Jeg så iallfall ganske rart på han som satt på plassen rett over midtgangen fra meg på flyet og faktisk leste i Bibelen (Salmenes bok, tror jeg attpåtil det var)).

Eks-nonnen Armstrong kjenner nok bibelen bedre enn de fleste, og når hun i tillegg har en mastergrad i engelsk, så burde hun være svært godt kvalifisert for å gi seg ut på den oppgaven det er å lage en biografi (burde det hett biblbiografi kanskje?) for denne boka.

Som i de fleste biografier starter boka med en gjennomgang av den tidligste historien til Bibelen. Hvilke kilder ble brukt av de som satte sammen hellige skrifter i de jødiske stammene for 3-4000 år siden, og hvordan antar man at tekstene er blitt snekret sammen? Etter at vår tidsregning er startet blir de skriftlige kildene omkring sammensetningen av tekstene bedre, og det blir mindre usikkerhet i forskningen.

Siste halvdel av boka dreier seg mindre om hvordan Bibelen er blitt som den er blitt (selv om hun skriver en del om feil og følgefeil i oversettelser), og mer om hvordan den er blitt brukt og misbrukt opp gjennom århundrene, både innenfor kristendommen og også innenfor jødedommen.

Jeg anser dette som ei av de mest tankevekkende bøker jeg har lest det siste året, og anbefaler alle andre som vil utvide sin horisont på det religionshistoriske feltet å ta en kikk på denne boka!

1 kommentar:

  1. Å - denne så spennende ut. Jeg liker sånt. Takk for tips!

    SvarSlett